کد خبر : ۲۲۱۵۰۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ساعت ۱۷:۳۵


نکاتی در باب عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا در دزفول

 نکاتی در باب عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا در دزفول

پایگاه خبری انصارحزب الله دزفول: عزاداری‌های همگی قبول باشد ، امید که حسین(علیه السلام) دست همه ما را بگیرد.
در این چند روز عزاداری ما، نیروهایی بودند که شبانه روز تلاش می کردند و در این ایام تلاششان مضاعف می شود:

1- ناجا در چنین ایامی بیشترین بار خدمت به مردم را بر عهده دارد، در این روزها مجموعه نیروی انتظامی شبانه روز درگیر برقراری امنیت و انضباط شهر و حومه بودند. شب تاسوعا بود که نیروها و فرماندهی این نیرو تا صبح درگیر برقراری امنیت بودند. از تلاششان سپاسگزاریم.

* چشمان بینای حافظان امنیت و تلاش بی وقفه، نیروهایی در زیر لوای عنوان سربازان گمنام امام زمان (عج)، بر همگان آشکار و ملموس است؛که بر تلاش این عزیزان نیز درود می فرستیم.

2- پرسنل شهرداری به ویژه پاکبان ها، همه این عزیزان پابه پای عزادران بودند، شهردار نیز در همه حال ناظر تلاش زیر مجموعه خود بود. تاسوعا و عاشورا اوج تلاش و زحمت این عزیزان بود.
شام غریبان که کسی در خیابانها نبود پرسنل شهرداری به همراه شهردار و مسئولان این اداره، تا پاسی از شب مشغول به نظافت شهر و مسیرها بودند.به عزیزان نیز عرضه می داریم: ممنونتان هستیم!


3- امسال گروهی مردمی با عنوان«حافظان محیط زیست» دست به کار شدند و همزمان با عزادران به نظافت مسیرهای عزاداران مشغول بودند. یکی از این عزیزان که از فعالان اقتصادی شهر است گفت: امسال مفتخر به رفتگری در عزای حسین(ع) شدیم.از این عزیزان که تحت عنوان حافظان محیط زیست تلاش می کردند، نیز عزاداری و خدمت به عزادران حسینی قبول باشد.

4- بسیجیان که همیشه خالصانه در همه صحنه ها آماده و حاضرند. امسال نیز در برقراری نظم و امنیت تلاش کردند،دم این سروران نیز گرم.

5- امسال نیز رسانه های خبری دزفول(غالبا رسانه های مجازی) در انعکاس عزاداری و عرض ارادت مردم عزیز دزفول، فعالانه تلاش کردند. اقدام قابل تقدیر در پخش مستقیم مراسمات از طریق فضای اینترنت توسط دوستان خبری«دزلایو»(با همکاری بیش از 20خبرنگار و عکاس جوان) هم مورد استقبال دزفولیها در اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای دیگر قرار گرفت. از رسانه خبری دزفول که مراسمات عزاداری را پوشش خبری و تصویری دادند جای تقدیر دارد.سایتهای خبری همچون:دزان ان، دزمهراب،دزفول امروز، دزآوان، روناش، دزپرس، دزتایمز.، دزنا24(سایت مورد اشاره همگی مردمی و در دزفول اداره می شوند و دیگر به سایت رسمی کشور اشاره نشده است)

6- تقدیر از دست اندرکاران مراسمات ویژه در هئیت رزمندگان دزفول و حرم حضرت سبزقبا با عنوان های:1- شیرخوارگان حسینی، زنان عاشورایی، نوجوانان عاشورایی(همایش احلی من العسل)،تجلیل از خانواده های مدافع حرم شمال خوزستان.

7- عزاداری هیئت «لبیک گویان حسینی» و نصب پرچم عزای اباعبدالله در اولین روز محرم در آستانه سبزقبا، کاری قابل تقدیر است که چندسال است توسط این هیئت پایه گذاری شده است.


چند نکته:

الف): دهه محرم، دهه امربه معروف نیز بود. انتطار بود تا هیئتها در مسیرهای عزادرای در این دو روز به حداقل اقدام به تذکری در باب امربه معروف و نهی از منکر از طریق سیستم های صوتی خود می نمودند؛ به ویژه در باب حجاب. این انتظار بویژه از برخی هیئتها مثل هیئت رزمندگان و یا برخی از مساجد بیشتر انتظار می رفت. سالهای پیش بر جداسازی محل استقرار خواهران و برادران تاکید می شد و حتی بنرهایی در مسیرهای مختلف در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز نصب می شد که این مهم امسال کم رنگ بود. این قدر که بر روی مسیرها حساسیت وجود دارد بر روی مسائل فرهنگی و نکات اخلاقی تاکید نمی شود.

ب): برگزاری مراسم عزاداری یکپارچه با حضور همه عزاداران دزفول در یک روز و در یک مکان خاص، کاری ارزشمند است؛ هرچند که دزفول در دو روز تاسوعا و عاشورا تمامش ارادت به حضرت اباعبدالله می شود و کل شهر خیمه حسینی می شود، اما برنامه ریزی برای عزاداری واحد با حضور همه هیئت ها اقدامی شایسته و نیاز است.

مراسم عزاداری روز هفتم محرم امسال بعد از گذشت حدود 4 سال از برپایی آن نسبت به سالهای گذشته از استقبال کمتری برخوردار بود؛ و به حدی جمعیت کم بود که دوربین های عکاسان خبری و رسانه قادر به ثبت جمعیت نشدند - یعنی اگر با لنز باز عکس می گرفتند،خلوتی مراسم ضایع کننده می شد- که این برنامه نشان داد متولیان امر نتوانستند در طول سال ارتباط خوبی با هیئتها و جلب نظر مردم جهت حضور در این مراسم انجام دهند. تغییر مکان مراسم از میدان امام به میدان رودبند بدون تأثیر نبود. نوع قرارگرفتن جایگاه تا مردم عزادار، نیز نسبت به مراسم های عزاداری شهرهای دیگر که در این ایام از رسانه ملی پخش می شود، مناسب نبود. این فاصله مردم تا جایگاه و نصب داربست چه دلیلی داشت؟! این فضای خالی(جلوی جایگاه و جداسازی مسئولان از مردم) آنهم در عزای حسینی و دعوت مردم جلوه خوبی نداشت. احتمالا آقایان مسئول این مراسم معنوی را با مراسم پیاده روی خانوادگی اشتباه گرفته بودند.

بهرحال جا دارد در سالهای آتی بیشتر روی این برنامه هماهنگی شود،جهت رسیدن به این مهم، نیاز است تا مراسم امسال ارزیابی درستی شود و مراقب بود تا این مراسم شکل و ظاهری دولتی و سازمانی به خود نگیرد، تلاش شود تا با حضور مسئولان هیئتها و جوانان هیئتی این مراسم را مردمی نمایند. عزاداری آقا اباعبدالله را نمی توان دولتی و سازمانی کرد؛ مردم در اینگونه مراسمات با عشق می آیند.

ج): باید برای شب عاشورا در منطقه رودبند تدابیری اندیشه شود که برخی از فرصت طلبان و گاهاً اراذل و اوباش برای عزادارانی که عَلم های خود را طبق یک رسم دیرینه و سنتی به امامزاده رودبند می آورند، مزاحمت ایجاد ننمایند. متاسفانه چندسالی است در این شب، عده ای در نزدیکی امامزاده با برخی از حرکات هم حرمت این شب را نگه نمی دارند و هم مانع عزاداری مردم عزادار می شوند.

برچسب ها: عزادارای عزاداری دزفول محرم تاسوعا و عاشورا